niedziela, 7 czerwca 2015

Cmentarz Żydowski w Sidrze

   Jakiś czas temu powiedziałam sobie ,że na jakiś czas odpuszczam sobie temat zagłady Żydów. Nie dla tego ,że mnie to nie interesuje lecz powód jest bardzo prosty. Zawsze czytam bardzo dużo informacji. Dokładnych szczegółowych przekazów (o ile takie istniały) z nazwiskami , detalami ,relacje naocznych świadków. Kiedy dochodzi do niestety tragicznego końca opowieści we mnie pozostaje ogromna wielodniowa trauma. To  samo spotkało mnie kilka tygodni temu. Coś podkusiło mnie do obejrzenia zdjęć z początku zagłady Żydów Lwowskich .Nie były to sceny mordowania ale znęcania się i upodlania. W głowie się nie mieści co ludzie ludziom potrafią zrobić. Przez kilka dni przed snem prześladowały mnie te dramatyczne sceny...
    Zwiedzając Sidrę koniecznie chciałam zobaczyć miejscowy kirkut. Powstał w XIXw. Mieści się on kawałek za wsią. Nauczona doświadczeniem szukałam go na zarośniętym dzikim i podmokłym terenie. Na szczęście na właściwe miejsce naprowadził mnie przejeżdżający rowerzysta. Teren cmentarza okazał się być całkiem zadbanym miejscem.  Po pierwsze nie jest zarośnięty drzewami i krzewami. Wyraźnie widać ,że ktoś dba o to by nie pochłonęła go przyroda. Zachowane zostały granice wytyczone kamieniami gdzie nie gdzie leżącymi do dzisiaj. Chociaż z cmentarza na powierzchni zostało naprawdę nie wiele bo zaledwie kilka macew to jest on absolutnie odmiennym na plus od np strasznego zaniedbanego cmentarza w Trzciannem tutaj . Brakuje tylko jednej rzeczy...tablicy informacyjnej.  Zapraszam do oglądania zdjęć.
Cmentarz Żydowski w Sidrze


Zastanawia mnie skąd ten dół



A za cmentarzem spokojnie płynie rzeczka
Resztki tylnego ogrodzenia

Jak zwykle w takich miejscach dziwnie pokręcone drzewa

Resztki bocznego ogrodzenia

Macewa





Wygląda na nowa i raczej taka jest



 
 

2 komentarze:

  1. Zdjęcia ze Lwowa są rzeczywiście potworne :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. One są bardzo wstrząsające.Mnie najbardziej ubodła ta całkiem nie mała ilość gówniarstwa lewie odrosłego od spódnicy matki aktywnie biorąca udział w znęcaniu się.Masakra!

      Usuń