poniedziałek, 23 czerwca 2014

Cmentarz Żydowski w Suchowoli

 Tuż przy ruchliwej międzynarodowej drodze Białystok -Augustów w samym środku Europy ,w Suchowoli znajduje się Cmentarz Żydowski . Zajechałam tam całkiem przypadkiem jeżdżąc w kwietniu po okolicy w poszukiwaniu śladów Jaćwingów. Czytałam o nim i jak i o wielu innych jakiś czas wcześniej.
  Na początku zatrzymaliśmy się na przylegającym do cmentarza parkingu. Krótki rzut okiem i okazuje się ,że przejście tędy byłoby zwyczajnie obrzydliwe bo pobliskie krzaki są toaletą tirowców. Całe szczęście obok tez jest maleńki parking i główne wejście  trawiasto- krzaczaste . Wita nas bardzo zachęcająca nowa tablica. O!O! świetnie cmentarz jest odrestaurowany!


  Po chwili znajdujemy się na terenie kirkutu. I co ? Nie ma tu nic! No prawie nic . Znalazłam tylko dwa elementy wskazujące no to ,że coś tu było. W pamięci staram się odszukać informacje o tym miejscu. Są tu miejsca po jakby sadzawkach więc przez chwile mylę to z Knyszynem. Jednak tamten cmentarz jest doskonale zachowany i nie został zniszczony i rozkradziony. Pisałam o tym niezwykłym miejscu tutaj  .
 Po chwili przypominam sobie ,że zostały tu tylko dwie macewy. Ja ich niestety nie odnalazłam.
Zastanawiam się tylko na czym polegało odrestaurowanie tego miejsca. Na wycięciu krzaków?Skoszeniu trawy? Świetnie ,że miejsce jest zaznaczone i  opisane ale słowo odrestaurowane jest chyba stanowczo na wyrost.  Nie da się  odnowić czegoś czego nie ma .Chyba ,że coś przeoczyłam...

Cmentarz  Żydowski w Suchowoli

Pozostałości kirkutu w Suchowoli

Czy to cześć pomnika?

Sądząc po roślinności  mogą to być wyschnięte sadzawki

Kirkut w Suchowoli

Zwykły kamień czy macewa?


Jeśli chcesz się dowiedzieć co mogło się stać z macewami zapraszam do przeczytania tutaj  (link pod tekstem)

1 komentarz:

  1. Gdyby nie tablica trudno by się zorientować, ze kiedyś był tutaj cmentarz.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń